KlangIT RSS

söndag 2 september 2007

Snygg meny i Windows XP med Stardock ObjectDock

Det finns ett sätt att få en tjusig Macintosh meny i Windows. Ni vet den där raden med ikoner som man kan klicka på för att starta program eller öppna olika mappar osv. En snygg detalj som helt klart imponerar med Macintosh operativsystem. Man behöver inte kasta ut sin gamla hederliga PC bara för att Macintosh har lyckats skapa ett snyggt användargränssnitt. En likande meny går att skaffa i Windows också nämligen. Det finns ett program som heter Stardock ObjectDock som fungerar utmärkt för att bygga en meny med hjälp av ikoner på skrivbordet. Tyvärr så kostar programmet pengar, men ett liknande gratisalternativ finns också, men inte med lika många funktioner som Stardocks betalversion. Gratisprogrammet heter RocketDock och fungerar fint, men jag fick inte Aktivitetsfältet att fungera som det ska i RocketDock. Stardock ObjectDock sög musten ur min gamla dator så man måste nog ha lite RAM-minne att slösa med om man ska använda något av programmen. Vill man förändra utseendet på Windows XP i största allmänhet så kan man alltid köpa Stardock WindowBlinds som ger ett nytt snyggt utseende på Windows XP. Det går att byta tillbaka till sitt gamla utseende så datorn havererar inte bara för att man byter utseende på Windows. Det hände mig annars när jag installerade ett transformation pack som jag hittade på en datortidnings hemsida!

Inga kommentarer: