KlangIT RSS

tisdag 1 april 2008

Nytt coolt utseende på Windows XP

Jag hittade ett ganska häftigt sätt att ändra utseende på Windows XP. Mitt operativsystems nya utseende kan ni se genom att klicka på bilden till vänster. Jag vet inte om man får göra så här för Microsoft egentligen och jag garanterar definitivt inte att det kommer att fungera på din dator. Jag tar inte heller på mig det minsta ansvar ifall du skulle sabotera någonting genom att försöka ändra ditt operativsytems utseende. Med andra ord, kör så det ryker, men gör det på egen risk! Guiden hittade jag genom Lifehacker och den är ganska enkel att följa. Här är en min översättning av guiden till svenska.

  1. Kontrollera om din version av Windows XP har Service Pack 1 (SP1) eller Service Pack 2 (SP2). Det gör du genom att hålla ned Windows-tangenten och Paus/Break-tangenten på ditt tangentbord. Det går också att ta reda på vilket Service Pack du har genom att klicka på "Start" och sedan högerklicka på "Den här datorn" och "Egenskaper".

  2. Ladda hem rätt dll-fil för att ersätta din gamla fil som reglerar Windows utseende. Om du använder Service Pack 2 (SP2) så ska du ladda hem den här filen (SP2). Om du istället använder Service Pack 1 (SP1) så ska du ladda hem den här filen (SP1).

  3. Sedan laddar du hem ett program för att smidigt ersätta Windows orginalfil med din nya fil som du tankade hem under punkt 2. Programmet som ska utföra detta laddar du ner här. Se till att ladda ner programmets stabila version och inte utvecklingsversionen.

  4. Filerna i punkt 2 och 3 är packade som zip-filer. Packa upp filerna med något lämpligt program. Om du inte har något packprogram så rekommenderar jag gratisprogrammet IZArc. Jag tror i och för sig att Windows klarar zip-filer som standard, men är inte helt säker.

  5. Kör filen replacer.cmd för att starta ersättningen av dll-filerna. Leta upp filen uxtheme.dll som brukar ligga här: C:\WINDOWS\system32\uxtheme.dll. Dra filen med musen till replacer.cmd fönstret. Släpp filen och tryck därefter Enter på tangentbordet. Gör sedan samma sak med filen du laddade ner, dvs uxtheme.dll för SP1 eller SP2 beroende på vilken fil du laddade ner under punkt 2. Acceptera ersättningen av dll-filerna genom att trycka på tangenten y. Det kan hända att du måste starta om datorn innan du utför punkt 6. Jag minns inte riktigt, men följ instruktionerna och gör en omstart om så krävs.

  6. I punkt 1-5 har vi bara ändrat Windows dll-fil för operativsystemets utseende. Nu återstår att välja ett nytt utseende på Windows. Det gör du genom att till exempel ladda ner och köra den här filen.
Observera att du med största säkerhet inte kan använda ovanstående tillvägagångssätt på Windows Vista. Den engelska guiden för att ersätta dll-filen finns för övrigt hos tech-recipes.
OBS: Glöm inte att lägga till mitt RSS-flöde i er RSS-läsare!

Inga kommentarer: