KlangIT RSS

fredag 4 april 2008

Microsoft slutar sälja Windows XP i juni 2008

Microsoft slutar sälja operativsystemet Windows XP som förinstallerat OS i vanliga persondatorer den 30 juni 2008. Windows XP kommer därefter enbart att säljas som förinstallerat operativsystem i minidatorer som Asus Eee PC och Intels Classmate PC. Företag som bygger kundernas datorer på egen hand kommer att få bygga och saluföra datorer med Windows XP tom januari 2009. Däremot så kommer det inte gå att köpa en nytillverkad standarddator med Windows XP efter sommaren.

För den som ändå väljer att köpa en dator med Windows XP så kan det vara bra att känna till att Microsofts garanterar mainstream support till XP tom april 2009. För den som betalar för extended support så kommer Microsoft att erbjuda sådan till april 2014. Om du är intresserad av Microsofts supportvillkor så rekommenderar jag att du läser företagets Support Lifecycle-policy.

Om du liksom jag är nyfiken på Asus och Intels nya minidatorer så kan du titta på en demonstrationsvideo av nya Asus Eee PC 900 på YouTube. Den nya 900-modellen har framförallt en större bildskärm och bättre upplösning än föregångaren. Om du är intresserad av konkurrenten Intels minidator så rekommenderar jag min postning om Intels nya Classmate PC.

OBS: Missa inte mina kommande postningar. Lägg till mitt RSS-flöde!

Inga kommentarer: