KlangIT RSS

tisdag 1 april 2008

Introduktion till IP (Internet Protocol)

Jag sitter just nu och läser på lite om Creative Commons licensiering av webbsiter och bloggar. Creative Commons är en licens som är ett slags mellanting mellan copyright och copyleft licens. Nåja, nu var det inte på grund av Creative Commons som jag skriver det här inlägget. Det är nämligen så att mitt bland all information om olika former av upphovsrätt och licenser så återfann jag en bok på ca hundra sidor som tar upp det här med IP (Internet Protocol). Boken är licensierad under Creative Commons och tänkt att användas som studiematerial för såväl yrkesverksamma datatekniker som för personer med intresse för informationsteknologi i största allmänhet. Boken är skriven av Håkan Lindberg och utgiven av .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur). Jag skummade igenom bokens inledande kapitel och tyckte att innehållet såg lovande ut. För den som har tid och ork att läsa in sig lite på tekniken bakom begreppet IP så är nog boken ganska bra. Boken är skriven på svenska och finns att läsa som pdf-fil här.
OBS: Glöm inte att lägga till mitt RSS-flöde i er RSS-läsare!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hittade hit från Tkj. Väntar med att lägga dej i Rss. Du får hamna i bokmärkesmappen för bloggar under uppsikt. Blir sporadisk koll tv.

Lycka till

Mattias Klang sa...

Ok, du gör självklart som du vill! Jag hoppas du kommer gilla min blogg och att jag tids nog avancerar till din rss-läsare! :)