KlangIT RSS

måndag 7 juli 2008

Gigabyte M912 minidator

Gigabyte ger sig in i konkurrensen på marknaden för minidatorer, sk Netbooks, UMPC, eller om du så vill ULPC. Oavsett vad man väjer att kalla dom nya minidatorerna så är det en variant av datorer som har blivit mycket uppmärksammade på sista tiden. Nu har som sagt även Gigabyte gett sig in i leken med en minidator som går under beteckningen M912. Gigabytes nya dator har en Atom processor från Intel1,6 GHz, 1 GB i RAM-minne och en hårddisk på 160 GB. Om jag förstod Gigabytes specifikationsblad rätt så går dator även att få med en S-ATA hårddisk120 eller 250 GB. 250 GB låter i mesta laget för den här typen av dator, men onekligen verkar det vara så, om man nu får tro Gigabytes hemsida. Det ska även gå att köpa dator med Linux, Windows XP eller Windows Vista Home Basic. Det framgår inte vilken version av Linux som man kan välja som operativsystem. Några prisuppgifter har jag inte, men väl några fotografier på datorn, utöver bilden i inlägget. Jag hittade två bilder som har tagits av privatpersoner i och med att datorn har visats upp i offentliga sammanhang. Du hittar respektive bild på siten Flickr, här och här. Jag tog mig även friheten att klistra in datorns specifikationsblad här nedanför. Klicka på bilderna för att titta på bilderna i större storlek. Computer Sweden har också uppmärksammat Gigabytes nya minidator. Tidningens artikel hittar du här.



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: